Je eigen geluid, je eigen klank is het meest persoonlijke wat je met je stem of muziekinstrument kunt maken. Het is de pure grondstof van je muziek en essentieel voor een fraaie uitvoering. Het is die subtiele samenwerking tussen goed kunnen luisteren naar je zelf, kunnen analyseren wat je hoort en deze conclusie vertalen naar techniek.
Doe daar een flinke portie onderscheidings- en klankvoorstellingsvermogen bij en zie hier het resultaat, jouw eigen ultieme klank.
Het lijkt misschien abstract, maar je kunt het ook zien alsof je als kunstschilder je eigen verf maakt. Het is de verhouding en de hoeveelheid pigmenten in de verf die de kwaliteit, kleur en diepte bepaalt. Wat je uiteindelijk kiest, bepaalt het gebruik.
Hoe bewuster je bent van alle eigenschappen, hoe beter je kunt kiezen wat werkt en wat niet. Ik kan niet anders zeggen dan door dit pad te lopen er een hele wereld voor je opengaat. Dit maakt je muziek persoonlijk, divers en klankrijk.
De belangrijkste schakel in het geheel is die ene stap die voorafgaat aan dit alles en alleen jijzelf kan zetten en niemand anders. Dat sprankje nieuwsgierigheid toe te laten. De wil om verder te kijken, voorbij je eigen grenzen.
Je zou het ook een kwestie van rijpen kunnen noemen.
Geef jezelf die kostbare mogelijkheid. Moet je dat alleen doen? Ja en nee. Om onderweg niet te verdwalen is begeleiding superfijn.
Reacties van cursisten
![]() | Als ik Eric niet had ontmoet, dan was ik misschien zelfs wel gestopt met blokfluit spelen. Dat is gelukkig niet gebeurd, want nu neem ik deel aan een voorbereidingsjaar voor het conservatorium. Ik vond het bijzonder om zo 'aan den lijve' het proces te ervaren van stilte/luisteren naar het (letterlijk) 'maken' van muziek. In die stilte, het geconcentreerde zitten, het loslaten van wat belemmert lag voor mij werkelijk het begin van iets nieuws. |
![]() | Eric is een reuze inspirator, problemen zijn uitdagingen, zijn humor is aanstekelijk, zijn vakkennis gedegen, zijn didactische gaven uitstekend. Om hem heen hangt een sfeer van “kom je meespelen?” Hij heeft duidelijk plezier in het geheel, en dat brengt hij over. Vroeger toen ik nog ‘gewone’ muziekles volgde, ging ik vaak naar de les met stress. Kan ik het wel goed, doe ik het wel goed genoeg. Dat zorgde ervoor dat ik weinig plezier beleefde aan muziek maken. Toen ik een paar jaar geleden Eric ontmoette veranderde dat. Eric vertelde me over zijn programma en hij voelde heel authentiek. Hij is niet iemand die probeert te verkopen, maar die je oprecht verder wil brengen met je muziek. |
![]() | Ik ben opener geworden. Eric kan alles op een fijne, duidelijke en natuurlijke manier uitleggen. Het heeft me geïnspireerd en ik heb dan ook meerdere onderdelen van zijn manier overgenomen. Eric is een gepassioneerd mens en dat merk je als je naar hem luistert tijdens een concert of ziet werken tijdens de les, samenspel en workshops. Hij heeft aandacht voor het proces. Hij stimuleert je om je eventuele blokkades los te laten, mee te doen en samen te genieten. Doordat hij ruimte geeft en positief ingesteld is krijg je de kans om te groeien. De boostdag in combinatie met het gesprek afgelopen woensdag met Eric, hebben de dingen nog weer verhelderd. Het kan kennelijk altijd nog helderder. Verdiepingsmomenten waren het. |
![]() | Bij mijn eerste leraar zag ik de fluit als gewoon iets wat ik bespeelde, terwijl ik het nu (en het klinkt misschien cliché) als een soort verlengstuk van mezelf zie. Daarnaast hebben de lessen me muzikaal veel verder geholpen; hoe kan je een stuk niet alleen spelen maar ook overbrengen en eigen maken? Dat soort dingen. Zo verrassend was dat er een innerlijk gehoorde melodie gewoon komt, en het mogelijk is om die dan ook zonder al te veel moeite te spelen. Voor mij zo’n enorm andere invalshoek. Deze bevrijdende invalshoek maakte dat ik sinds jaren ineens mijn sopraanblokfluit weer heb opgepakt, wat ik tot die tijd niet durfde, Ook op de sopraan kan ik spelen wat ik met mijn innerlijk horen kan horen. |











